Tuesday, October 23, 2012

Giliran..


'dengan mak tak payah beraya ke dek?'

*diam*

kalau ikut giliran, 
betul.
Raya Haji ini tahun, patutnya beraya rumah mak aku.

sebab
Aidiladha tahun lepas sudah pulang ke Ipoh
Aidilfitri ini tahun sah-sah dimulakan ke Ipoh.

 *senyum*

satu sudut, aku perlu paham.
betapa dihari raya nanti mak aku akan sunyi sepi sendiri.
along belum tahu raya ke mana.
mungkin cabut ke Kedah mengikut hendak suami.
mungkin juga gila mengejar kerja.

abg aku.
ditakdir merantau.
cuti raya ini entah balik entah tidak.
itu kena tengok pada bajet yang dia ada jugak.

*senyum*

satu sudut lain, aku perlu paham.
sehari-hari suami, dirumah kami.
mungkin waktu ini, setiap kali cuti apa raya sekali pon.
pulang, HARUS ke pangkuan keluarga beliau.
mungkin ini cukup adil bagi anak yang juga merantau macam dia.

*senyum*

'sabarlah, tunggu nanti adek duduk rumah sendiri..tahun depan ye mak'

*diam*

aku cuma manusia
anak perempuan kepada seorang ibu tua tanpa ada lelaki disisi
isteri kepada si suami

---------------

semoga sempat dan semoga sabar, bonda hamba.

*senyum*

sekian
-julia-

No comments:

Post a Comment