Sunday, August 8, 2010

aku cukupkan~

kadang kala
bukan semua cerita boleh buat kita suka gembira.
walau mungkin mulut kita mengucap tahniah. tanda kita tumpang gembira
tapi hati-hati kita. mungkin punya banyak persoalan hasil ganggu si setan.

haihhh

entah kenapa aku rasa macam kurang untung.
bila sipolan-sipolan itu sudah ada sebijik kereta.
bila sipolan-sipolan itu dilamar seorang lelaki bergaji besar lalu hari bahagianya ditanggung 100%.
bila sipolan-sipolan itu punya wang gaji beribu-beribu wang malaysia.

yang disampai dicerita dengan penuh bangga dan meriah.
entah. aku tak pasti niat untuk apa?
mahu dibanding-banding atau hanya sekadar berkongsi cerita.

*diam*

mungkin aku yang terlalu sensitif.
mungkin juga aku yang terlalu memikir.

omg!

tak baik buruk sangka.
si setan mungkin sudah anggap dia berjaya.

*senyum tampal*

tapi
sedihkan bila yang meriah bercerita itu sebenarnya orang yang paling dekat dengan kita?
sedihkan bila cerita diberita secara beramai-ramai tanpa fikir ia mungkin menyinggung rasa kita-kita yang mendengar?

dan.
sesungguhnya
manusia macam aku. yang kurang berkeinginan untuk miliki sebuah kereta. jadi aku abaikan cerita 1.

manusia macam aku. yang tidak memilih siapa teman sehidup semati. hanya harap sebesar mungkin kasih sayang bahagia. jadi kalau mungkin hari bahagia bukan ditaja penuh atau bukan dari gaji beribu wang Malaysia. aku tak pernah kesah pun! .jadi aku abaikan cerita 2.

cuma.
untuk cerita 3.
gaji banyak.
itu mungkin yang harus aku cemburukan.
bukan sebab aku tamakkan kesenangan.
tapi

TANGGUNGJAWAB

dan masih
dalam banyak hal.
aku memilih untuk dicukupkan.
tak perlu yang takperlu. tak perlu yang terlalu

mungkin sebab matlamat aku mencari bahagia.
biasa-biasa itu aku cukupkan.

tapi.

tak semua mampu faham mengerti.

jadi.
elok aku abaikan banyak cerita. banyak berita.
yang senang itu belum tentu hidup bahagia meriah.
yang susah tak berwang beribu juta tak semestinya hati payah sengsara.

kan?

-----------------------------------

jadi, julia.
mari lihat dari sudah positif hidup.
Manusia tiada yang sempurna.
mungkin lebih disini. tapi ada kurang disudut sana.

jadi.
tabahlah untuk semuanya.
jadilah diri sendiri.
senyum untuk hari-hari nanti.
rezeki hanya Tuhan yang beri, usaha InsyaAllah ..

ada jalan untuk menuju bahagia yang selama ini kamu cari.
sabar-sabarlah sebab dugaan tak selalu menimpa.

sekian

dengan cinta
-julia-

notakaki: hai setan, kau tak berjaya hasut aku ok! ha ha ha. oh kasihan~




No comments:

Post a Comment