Wednesday, September 12, 2012

Untuk Ibu Hamil~

kalau bercakap pasai kehamilan,
haruslah telinga kita ni *bagi yang hamil ye*  hihi

tak lekang dengan nasihat, pedoman dan berbagai-bagai lagi hujah-hujah berkaitan kehamilan.
dari mak kita, mak mertua kita, kakak kita, kawan-kawan kita dan sesiapa yang mengenali kita.

semua pakat-pakat excited nak kongsi pengalaman masing-masing kan.

dan
samalah macam aku
even aku belum melahirkan dan orang kata 'jauh lagi perjalanan aku nie haaa'
tapi tetap HAKAK nak share story mory the morning glory dgn hangpa semua.

hak hak hak
bajet mana-mana mai jerk aku kan?

harini tergerak plak hati naluri aku nak story pasai makanan yang aku ambil semasa hamil nie.
ok.


mak kan?
mestilah nak yg terbaek untuk anak dia

belum lahir lagi dah jaga gila-gila nie.
samalah macam aku.
sebab kita taktau dia kat dalam rahim tuh dpt ke khasiat yg kita makan semua kan?

kalau boleh, nak sumbat semua-semua yang elok masuk sekali gus!
hehe
punya nak bagitau yang kita nie sayang kat dia..

ecehhh!
over letteww 
:D

so, disebabkan aku check up kt Klinik Kesihatan Ibu & Anak
setiap bulan aku akan dapat item-item kat bawah nie..


Asid Folic
Iron Tablets
Vit B Complex

kekadang dapat extra - Vit C

hihi

sehari sebijik jerk.
selalu nye aku telan waktu pagi.. lepas makan pagi tu.. terus telan..
kekadang lupa bedal tengah hari sikit.

agak-agak lupa teruk.. malam baru telan.
 haha 

;P

selain item kat atas tuuuhhh!
aku minum susu tepung jugak, biasanya kami beli Anmum, cuma ada sekali tu kami saja nak try Enfamama.
dua-dua product ni OK bagi aku.
cuma menurut salesgirl utk Enfamama - Anmum banyak kandungan GULA.

hihi

biasalah.. nak lakukan bagi company dia kan.
:P



dan Enfamama nie, yang jimatnye.. even dah bersalin pon tetap boleh minum.. sebab formulanye siap untuk ibu yang menyusukan ANAK. so mudah. takyah tukaq-tukaq dah kan...

selain susu tepung,
Abah mertua ku, sarankan makan buah delima.
elok untuk baby.

so 
memang kerap jugak kami shopping jus delima & buah delima nie.
hihi
shedap kan!

100% jus plak tuh.


selain jus & buah delima, aku pon ada minum susu soya.
macam-macam jenama aku teguk. biasanya kami beli yang ada promosi.
kalau weekend tu, kami beli kat market jerk..

'nasir soya'
pon boleh, janji soya.


masa awal-awal kehamilan dulu,
ada jugak aku minum madu lebah, makan kurma, makan badam, kekacang.
kurma memang tak MISS masa bulan puasa haritu.. siap buat jus kurma! shedapp gila!!

sekarang dah abis puasa, stok kurma pon takde dh kat rumah aku
:P

*senyum*
semua-semua makanan & minuman atas ni, adalah khasiat dan kelebihannye tersendiri
aku dan somi, kami hanya berusaha untuk beri yang terbaek untuk anak kami.
mana-mana nasihat orang tua. orang yang berpengalaman yang elok-elok kami follow aja..
InsyaAllah dengan izin Allah, moga semua usaha ini diberkati hendakNya.. 
Amin.

sekian
-julia-



2 comments: