Thursday, August 11, 2011

Halal ~


lately byk gila isu halal haram masuk ke corong telinga aku nie.

mula tu aku mcm malas nk amik port sangat
sebab aku rasa Malaysia negara ISLAM
dan
sah-sahlah
jabatan-jabatan tertentu akan menjalankan tugas amanah yang diberi dengan sangat tekun dan gigih kan?
tapi

if ..if tugas tersebut betui-betui dilaksanakan
takkanlah mende-mende biasa makan dipersoalkan halal haramnye?

pelik kan?
so means!

something wrong somewhere dah wehh!!

dan memang tak pelik pon zaman sekarang ni if mende-mende 'non halal' tetiba boleh jadi halal okay!

sebabnye
majoriti pekerja atasan dalam syarikat MNC dan dalam industry FMCG
(fast moving customer goods) staffnye bukan ISLAM OK!

yang ISLAM ni. aku senyum jerk tengok, wape keratlah sangat~
dan
kita sendiri sedar bahawasanya negara kita ni sudah dibanjiri pekerja asing
dari nepal lah. dari indon lah. dari bangla lah. vietnam. bla bla bla

so.
apa yang angpa pk?
nak ke depa jaga halal tu untuk orang ISLAM kalau takde pemantauan atau halangan tekanan yang diberikan?

mende-mende ni depa bukan amik berat pon.
so kalau ISLAM tak kuat dalam hal-hal cmni
pihak atasan plak pk nk untung berlori-lori
mende-mende non halal ni pulak MURAH dan MUDAH

lu pk lah sendiri!!

itu pasai
pemantauan kena lebih keras.
rasuah minta dijauhkan ye wahai org-org ISLAM

*diam*

Sumpah, aku jadi macam fobia plak nk membeli barang
even aku nampak logo HALAL JAKIM!

haha

kalau dah 'was-was' biasanye aku takkan beli

*senyum*

sepotong hadis dan seLINK link yang aku nk kongsi .. adalah sikit info pasai HALAL ni.

selamat meneroka OK!

An-Nu'man bin Basyir berkata, "Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, 'Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya terdapat hal-hal musyabbihat (syubhat / samar, tidak jelas halal-haramnya), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat, maka ia telah membersihkan kehormatan dan agamanya. Dan, barangsiapa yang terjerumus dalam syubhat, maka ia seperti penggembala di sekitar tanah larangan, hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya tanah larangan Allah adalah hal-hal yang diharamkan-Nya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rusak, maka seluruh tubuh itu pun rusak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.'" (HR. Bukhori)

http://halalguide.org/

dan-dan

if angpa yang lalu sini.
dapat info pasai halal atau tidak AYAM TESCO, tolong roger aku.
aku nk yg sah punya.

aku ada try carik kt tenet ni. tapi banyak nye dari cerita orang ramai dan kes tesco kena saman tuh.

dari JAKIM sendirik ada tak??

*sebab aku pon dok beli AYAM TESCO jugak, if betui-betui tak halal cara sembelihan nye.. aku nk stop beli*

minta tolong yek..

tq~

sekian
-julia-

No comments:

Post a Comment